• За теб
  • За бизнеса
  • За търговци
  • За tbi bank

Средата се променя, но визията ни за успех остава същата, Питър Барон пред сп. "Мъжете с решения"

    Главният ни изпълнителен директор Питър Барон разказва за визията ни за растеж и силата на екипната работа пред специалното издание на „24 часа“ и TREND „Мъжете с решения“, част от поредицата за успели личности с визионерски нюх. Новият брой е посветен на онези мъже, които взимат важни и трудни решения всеки ден, на лидерите, които утре ще сочат посоката в бизнеса, технологиите, ценностите и стремежите на съвременния човек. „Мъжете с решения“ е издание за търсещите и за смелите, за хората с вроден усет към промените и със здрав гръб за отговорността на растежа.

     

     

    • Всеки ден искам да съм по-добър от предишния
    • Няма нищо по-хубаво от силен екип, който се движи в една посока

    Той е главен изпълнителен директор на tbi, движещата сила на безпрецедентната дигитална трансформация на банката в последните години. Има богат опит в банкирането с фокус върху дигитализиране и развитие на бизнеса. В момента tbi присъства на три основни пазара – България, Румъния и Гърция, където свързва крайни потребители и търговци във финансова екосистема. Питър Барон също така е бизнес ангел на компании в областта на финтеха, технологиите и електронната търговия.

    Как се променя бизнесът на tbi днес – след пандемията, по време на война и в период на сериозна инфлация?

    – Макросредата в момента е много динамична, но истината е, че бизнесът се променя като цяло. Всичко днес е много по-бързо отпреди, а данните и информацията, с които разполагат компаниите, помагат за един съвсем нов начин на взимане на решения. Изкуственият интелект и машинното обучение също играят роля в тези процеси, защото допринасят за скоростта на развитие. Така че за мен това е по-сериозният актуален фон, в който се движи бизнесът, независимо от факторите, които посочвате във въпроса. Ускореното време, в което всяка организация трябва постоянно да се развива, да оптимизира своите възможности, нагласи, взаимодействия в екипа и навън. В това отношение и въпреки шока, който създаде пандемията в целия свят, в нея имаше нещо положително. Тя допринесе за промяна на много неща, които бяха дълбоко вкоренени у хората, но ги принуди да търсят алтернативи, които проработиха. Говоря, например, за работата от вкъщи, за дигиталните инструменти за управление на проекти, за цялата настройка да си ефективен, без да е задължително да си постоянно лице в лице с колегите. Динамиката и скоростта определено се променят и мисля, че организациите, които приемат и разбират това, са тези, които могат да се развиват и да узряват не просто за да оцеляват, а за да извлекат дългосрочни ползи и да се подготвят за бъдещ успех.

    Споменавате данните като важен фактор, но какви са другите начини да определяте визията на tbi?

    – Това, което ни помага, е ясният план, който в компанията следваме в последните 6 години. Ние знаем какво искаме да изградим. Екипът ни избира примерите, от които да се учи, и ги прилага, за да достигне до нашата голяма цел – да създадем регионалната финтех банка. Промените, за които говорих в предишния отговор, не оказват въздействие върху нашата визия за това, което искаме да направим в бизнеса, и по отношение на стойността, която искаме да предоставим както на нашите партньори търговци, така и на нашите общи клиенти. Иначе казано, средата се променя, но не и визията ни. Да, времената са предизвикателни, но ние сме challenger банка и предизвикваме установените играчи в сектора. Ние сме поели този път, но и сме гъвкави, за да реагираме на тактическо ниво в определени ситуации. Имаме голямата стратегическа визия, но и сме постоянно отворени да се учим и да търсим нови неща. Това е ключов разграничителен фактор особено в нашата част от Европа. Тук средата е доминирана от големи международни банки, които правят нещата на групово ниво. Има по-малки играчи с нишов тип стратегии, има и малко финтех компании. На практика обаче няма друга компания като tbi – ние държим очите, ушите и мозъка си отворени, за да взимаме всевъзможни работещи подходи от различни пазари. Съчетани с потенциала, който имаме самите ние като организация и клиентска база, това ни помага постоянно да доставяме стойност на пазарите, където оперираме.

    Какви са критериите ви за успех – на лично ниво, но и за организацията, която управлявате?

    –  Основната мярка за успех са нашите ключови показатели за ефективност, които са свързани с финансовите резултати, със скоростта на промените в организацията, с удовлетвореността на клиентите. Но има и нещо друго – а именно колко щастливи са хората в нашата организация, колко са удовлетворени от работата си и колко са мотивирани да постигат общите ни цели. Това е мярката, която движи бизнеса. Може да имате страхотен мениджърски или търговски екип, но няма нищо по-хубаво от това да имате силен екип, който се движи в една посока, рамо до рамо, и който изгражда прекрасни отношения, за да постига нещата заедно. За мен това е цел номер едно – хората да са щастливи и да се вълнуват, че са част от приключението tbi. Що се отнася до мен самия, моят ключов показател за ефективност и успех е много прост – всеки ден искам да съм по-добър, отколкото бях вчера. Това съм си поставил за цел да постигам всеки ден – стремеж за постепенна, но постоянна промяна към по-добро.

    Какъв е бизнесът на бъдещето, който e интересeн за tbi?

    – За мен бъдещето в нашия сектор са т.нар. embedded finance – внедрените финанси, които тепърва ще улесняват живота на клиентите. Това са финансови инструменти, които са вградени в други услуги и потребителски преживявания. На много пазари – Западна Европа, САЩ, дори в Азия – този тренд вече се налага. В Югоизточна Европа обаче все още нямаме ясно дефинирани такива играчи. Знаем за амбициите на компании като Apple, Facebook, Viber да станат част от финансовата екосистема, но все още имаме малко конкретика в това отношение в нашия регион. За нас в tbi тези тенденции са ясен знак, че потребителите ще търсят все по-бързи решения за финансовите си нужди. Нашият екип ще продължи да им помага и в дигиталния, и във физическия свят. Цифровите и вградените преживявания ще са приоритет за нас в най-близкото бъдеще и се надяваме чрез тях не само да привлечем вниманието на клиентите, но и да успеем да го задържим дългосрочно.

    На кого разчитате, когато взимате подобни решения за бъдещето?

    – За тях може да разчиташ само на екипа. И когато говоря за екипа, имам предвид по-широк кръг в организацията, не само ръководството, но и всички служители. В tbi сме големи късметлии, че сме изградили такава организационна култура. Идеите не идват от горе надолу, а от долу нагоре. Те кипят вътре в екипите и нашата работа като мениджъри е да ги координираме, защото все пак работим на три пазара и трябва да управляваме добре ресурсите си. Ние всички споделяме визията, за която вече разказах. Събираме се заедно и благодарение на нашата култура на отворено съзнание за учене, споделяне и обсъждане се борим за общите цели, постигаме съгласие и продължаваме напред към успехите.

    *Можете да прочетете интервюто в сайта на „24 часа“ ТУК

    Прочети още

    Виж всички