Начало News Георги Галчин за Forbes: Стремим се към елегантни решения на сложни проблеми

Георги Галчин за Forbes: Стремим се към елегантни решения на сложни проблеми

Усъвършенстването на продуктите и услугите ни, както и на начините, чрез които клиентите ги достъпват, е наш приоритет и причината постоянно да въвеждаме иновативни технологии и процеси в работата си. Пренасяме най-добрите практитки на новите пазари, в които навлизаме, като същевременно развиваме нови такива, за да осигурим още по-добро потребителско изживяване. Георги Галчин, Главен директор „Дигитална трансформация“, разговаря с Forbes за технологиите, с които си служим, пренасянето им в Гърция, където стъпихме в края на миналата година и за бъдещето на финтех сектора. Прочетете целия разговор:

– Ако трябва да опишете TBI Bank, как бихте я определили? 

Ако трябва да отлича едно нещо в TBI Bank, това е страхотният екип от професионалисти с доказан опит в различни области от 16 различни националности. Ние имаме различен начин на мислене от останалите компании във финансовия сектор – предизвикваме утвърдения модел на банкиране и търсим ясни, опростени и достъпни подходи за предоставяне на услуги и продукти за клиентите ни. Стремим се към елегантни решения на сложни проблеми. Този стремеж ни води към непрекъснато подобрение на нашите продукти и целия ни бизнес. Откриваме нови възможности и предоставяме уникални решения, използваме както доказали се, така и иновативни технологии. Обичаме това, което правим и го правим с много страст и посветеност!

– Как в банката внедрявате нови технологии – чрез собствен екип или използва външни изпълнители?

Използваме нашето знание и опит винаги когато е възможно. За последните няколко години екипът ни нарасна в пъти, колегите постоянно търсят нови методи, похвати и опит от най-различни сфери. Непрекъснато проучваме нови технологии, доставчици и услуги. Инвестираме в обучение и разширяване знанията и уменията на екипа ни. Насърчаваме експериментирането с нови похвати, не ни е страх от грешки, защото знаем, че можем да учим от тях. Въпреки това сме наясно, че наши доказали се партньори по добър начин допълват екипа и съвместно работим за постигане на поставената цел. Това е едно голямо предимство на днешното време – вече всеки може да намери външни изпълнители от целия свят и бързо да внедри техните решения в своя бизнес.

– Кои са най-новите финтех технологии, които вече са застъпени в работата на банката на пазарите, в които оперирате?

Кооперираме се и използваме решения от глобални и местни доставчици. Не само в традиционните сфери от операциите на банката, но особено в мобилното ни приложение и в онлайн каналите. Работим с технологии от Microsoft, FintechOS, Provenir, Inventia SelfID, Namirial, IOvation, BriteVerify, Onfido, Zendesk, VCC Live и много други. Съвсем наскоро започнахме работа и с решенията на UIPath в областта на роботизираната автоматизация на процесите (RPA). Спряхме се на UIPath като технология, върху която искаме да стандартизираме разработката и оперирането на роботи. UIPath, между другото, е румънската компания, която поведе списъка от еднорози в региона. От началото на годината внедрихме над десет RPA и резултатите са впечатляващи. Затова създаваме вътрешен екип, който да е специализиран в използването на UIPath и да спомогне за бързото внедряване на нови автоматизации.

– Наскоро TBI Bank влезе на нов пазар – Гърция. Как една финтех банка стартира бизнеса си на нов пазар?
С много ентусиазъм, но и задълбочена подготовка и усилен труд. Взаимствахме от най-добрите си практики, почерпихме от дългогодишния опит на нашите служители и партньори. Сформирахме страхотен екип. Всеки ден провеждахме кратки срещи с участието на ръководството на клона в Гърция, отговорниците по различни направления, инженерите, специалистите и експертите – определяхме задачите, преглеждахме срещнатите проблеми и начините за решаването им. Стараехме се да сме максимално гъвкави – ако не бяхме в състояние директно да се справим с някой проблем, бързо намирахме и реализирахме алтернативно решение. Почти винаги решенията се взимаха по време на тези ежедневни срещи. Въпреки ограниченията, произтичащи от пандемията, поддържахме непрекъсната връзка помежду си.

– Кои технологии от пазарите в България и Румъния ще бъдат внедрени в Гърция?

Използваме технологиите от утвърдения ни технологичен стек – основна банкова система VCSoft Bank++, дигитална основна система FintechOS, върху която построяваме всички процеси онлайн, Provenir – за оценка на риска и вземане на решения, пакет от решения Siron за намаляване на риска, правомерност и предотвратяване изпирането на пари, Onfido за отдалечена идентификация на клиентите и много други. Инфраструктурата е хибридна, част от нея работи в нашия частен облак в Мicrosoft Azure, друга част е в нашите центрове за данни. Взаимствахме процеси, които успешно прилагаме в Румъния, и ги допълнихме с технологични решения от България, където имаме богат опит с автоматизация и оркестрация. Базирахме се на модела на данните от България, адаптиран към особеностите на пазара в Гърция, което значително опрости пренасянето на софтуерните разработки.

– Ще има ли технологии, които ще бъдат използвани за първи път в Гърция, а след това внедрени и на досегашните пазари на банката?

Идентифицирахме няколко решения, които смятаме да приложим и на други пазари. По-специално стартирахме партньорство с утвърдена компания в областта на Open Banking и PSD2. С нейна помощ разширяваме, подобряваме и прецизираме моделите за оценка на риска на клиентите с данни от други финансови институции. Така можем да предложим по-справедлива цена на нашата услуга, съобразена с нуждите на конкретния клиент. Освен това опростяваме процеса по идентификация на клиента (KYC) и подобряваме потребителското изживяване. Премахваме ненужно събиране на вече набавени данни. Разглеждаме и възможността да добавим и PSD2 като допълнителна опция при разплащането със стоки и услуги онлайн.

– Как виждате бъдещето на финтех – докъде може да стигне автоматизирането на банковата дейност?

Финтех компаниите и традиционните банки едновременно се допълват и конкурират. Печеливши са клиентите – услугите стават все по-достъпни, разширява се избора, отваря се път за множество нови предложения. Банковата дейност е вече силно автоматизирана в бек офиса. Мисля, че в следващите няколко години ще се размие разделителната линия между работата с клиентите – на място и онлайн, както и бек офис процесите. Обслужването ще става на едно място и в реално време за практически всички продукти и услуги. Мобилните и интернет платформи също ще дават възможност на клиента да се обслужи самостоятелно и в реално време с интуитивен и разбираем интерфейс. Всичко това е възможно само чрез непрекъсната интеграция и автоматизация на работата на различните системи.

– Кои са последните иновации, които имплементирахте както за клиентите, така и за партньорите? 

TBI Bank е mobile first. Дистанцираме се от типичния модел на мобилно банкиране, предлаган от повечето традиционни банки. Вместо това предлагаме мобилно приложение, което улеснява и подобрява шопинг преживяването на клиента. Даваме допълнителни възможности при закупуването на стоки и услуги. Предлагаме на клиента да избере предпочитания от него начин за конкретния случай – с карта, с финансиране от банката, с услугата BNPL (Купи сега, плати по-късно) или с разсрoчване на вноски. Цялата информация и възможностите за погасяване, добавяне на средства или отлагане на вноска, управление на карта, както и много други, са удобно достъпни в приложението ни.

Прочети още

Виж всички