• За теб
  • За твоя бизнес
  • За tbi bank

Мария Желязова за сп. Мениджър: Доверието трябва да е двустранно – както от лидера към екипа, така и от екипа към лидера

Спойката между хората от нашия екип идва от възможността открито да обсъждаме и споделяме идеи и да сме готови да помогнен на другия, когато разберем неговите силни и слаби страни. Повече за екипната култура и за важността да бъдем социално отговорни споделя нашият ръководител Корпоративни комуникации – Мария Желязова, за списание Мениджър.

– Каква е тайната съставка за изграждането и управлението на добре работещ и сплотен екип?

– Не мисля, че може да става дума за рецепта, в която имаш продуктите, реда на тяхното комбиниране и начин на приготвяне, т.е. няма тайна съставка. По-скоро говорим за непрекъснат процес на надграждане, правене на грешки, активно слушане, разбиране, емпатия и най-вече: взаимно учене и осъзнаване на силата на това да постигнем нещо заедно. Щастлива съм да работя в екип, който е изключително разнообразен като характери, опит, таланти. Спойката помежду ни идва от възможността открито да обсъждаме, да споделяме идеи и да сме готови да помогнем на другия като разберем неговите силни и слаби страни. Сплотеността идва, когато е налице доверие. И то трябва да е двустранно – както от лидера към екипа, така и от екипа към лидера. Изграждането му е резултат от ясна комуникация за отговорностите, очакванията и приоритетите. Спомням си много добре, когато се присъединих към ТBI един от експертите в екипа ми не можеше да скрие, че е скептичен към мен и към възможността да се сработим. Още повече, че това съвпадна и с първия локдаун и интеракциите ни бяха само и единствено онлайн. И все пак, след месеци на интензивни разговори, въвличане в общи проекти и не малко предизвикателни ситуации, към днешна дата знам, че мога да разчитам на 100% на този човек, както и той на мен. „Точката на пречупване“ бе разбирането от негова страна, че в мое лице има подкрепа, а не контрольор на действия. А урокът, който аз научих (за пореден път) е, че искреното общуване и постоянството дават резултат.

– Доколко е важно една компания да бъде социално ангажирана и да подкрепя проекти за благото на обществото?

– Всяка компания представлява една конкретна общност от хора, която е двигателят на културата и ценностите, които ще доминират в организацията. В този смисъл, ако мениджмънтът в компанията стимулира и подкрепя хората в тази общност да отделят време, да споделят с всички останали своите идеи за каузи, да им дават достъп да използват вътрешните канали за комуникация, за да информират колегите си, то тогава социалната ангажираност придобива човешка, а не корпоративна форма. Нашият модел в TBI е именно такъв – всеки е свободен да сподели инициатива или история, която го е докоснала и да прикани и нас, неговите колеги, да се включим в нея. Десетки са каузите, които нашите колеги подкрепят под една или друга форма. Сред тях са закупуването на стерилизатор за посуда за деца с увреден слух, хранителни продукти за възрастни хора, събиране на детски книжки за дом за приемна грижа, подобряване на градската среда чрез засаждане на дръвчета, боядисване н детска площадка и редица други. Една от най-скорошните каузи бе участието на над 50 колеги и партньори в ежегодното благотворително бягане Run2Gether в подкрепа нa хора с различни възможности. Впечатляващото бе, че след като наш колега сподели за каузата, буквално за една седмица се събра този изключителен брой участници (всъщност бяхме един от най-големите отбори на компания). Освен, че информира и мотивира колегите ни да се включат, компанията заплати и таксите им за участие, а сумата бе използвана за изграждане на адаптиран кариерен хъб за предоставяне на повече професионални перспективи за хора с различни възможности.

– Ако сте застъпник за доброволческа кауза, бихте ли ни споделили за нея?

– Всяка благородна кауза има нужда от застъпници. Лично аз участвам под една или друга форма в много и различни инициативи. Каузите на 1 Процент Промяна са тези, които изключително много ме вълнуват, защото моделът на сдружението да реализира всеки календарен месец разнообразни каузи, които са измерими, реализуеми в кратък срок и с дългосрочен ефект, е изключително устойчив. А по-голямата ни цел е и да променим нагласите и да стимулираме осъзнаването на факта, че дарителството не е единичен акт и ако се превърне в навик, тогава ще настъпи и позитивната промяна с дългосрочен ефект.

– Кои са Вашите три ключови качества на отговорен бизнес лидер?

– И в личен, и в професионален план: приоритизиране, умението да оценяваш и празнуваш малките победи, за да се мотивираш за още по-големи и да си там, когато екипът има нужда от твоята подкрепа.

– На какво и кого се уповавате в трудни моменти?

– Преди всичко на семейството и приятелите ми, както и на няколко души, които приемам за свои ментори. И, разбира се, на самата себе си и вярването, че докато сме физически и ментално добре, винаги ще се намери решение дори и на най-заплетения казус.

Прочети още

Виж всички