Елмаз Исмаил за "Капитал": Незабавните плащания в левове ще забързат колелото на всички услуги в живота ни

08.12.2021    Share +

Елмаз Исмаил за

След като официално дадохме старт на незабавните плащания в лева чрез програмата Blink, нямаме търпение да ви разкажем повече за това какви предимства предлага на клиентите ни, какви предизвикателства срещнахме по пътя и защо тази услуга е важна за целия банков сектор в България. Поради тази причина Елмаз Исмаил - нашият ръководител на отдел "Разплащания", бе поканена от "Капитал" да сподели повече по темата. Вижте сами:

 

Като първата банка, осъществила незабавно плащане, как успяхте да внедрите този нов за банковия сектор платежен метод?

Ключов преди всичко беше опитът, който придобихме, когато още през 2020 г. станахме първата (и все още единствена) банка в Югоизточна Европа, която се присъедини към схемата за незабавни плащания в евро – SEPA Instant. Приложихме натрупаното ноухау, когато настъпи моментът за въвеждането на незабавни плащания в лев чрез програмата Blink на Националната картова и платежна схема (НКПС), част от БОРИКА АД. Много от предизвикателствата, с които вече се бяхме сблъсквали в предходния проект, вече бяха преодолени – така, имахме готови решения, които заедно с нашите партньори от БОРИКА успяхме да споделим както с колегите в целия банков сектор, така и с Българската народна банка (БНБ).

 

Какво e значението на незабавните плащания за пазара – а и за вас в TBI Bank?

Вярвам, че помагайки на сектора една толкова нужна и важна услуга да стане подобра и достъпна, успяваме съвместно да подобрим потребителското преживяване и да отговорим на нуждите на клиентите. А за нас в TBI Bank първото незабавно плащане в лева в България е още едно доказателство, че постоянно предлагаме нови и нови продукти за ежедневно банкиране от следващо поколение.

 

Кои бяха найголемите предизвикателства, които срещнахте?

Основните предизвикателства, които срещнахме при въвеждането на незабавните плащания в лева, бяха свързани с това, че не навлизаме в един готов пазар с регулирани и ясни правила. Трябваше и все още се налага да се учим в движение. В самия ход на реализация се запознавахме с възможностите на колегите от другите банки, като същевременно изграждахме единен подход и процес, който да бъде лесен и адаптивен за всички ни. От една страна беше интересен опит и предизвикателство, от друга имаше немалко трудности, идващи преди всичко от факта, че целият сектор трябва да бъде обучен и подготвен, за да стане услугата възможна.

 

Предвид финтех компаниите, които предлагат такова решение в България от няколко години, закъсняха ли банките с въвеждането на незабавните плащания?

Не бих казала, че са закъснели и бих искала да вметна едно уточнение, което често се пропуска – финтех компаниите предлагат поскоро подобрено потребителско преживяване за клиентите си чрез мобилно приложение, през което можем да извършваме тези услуги. Можем да кажем, че банките започнаха с малко по-тромави онлайн канали, но реално плащанията, които финтех компаниите предлагат, са от естеството на вътрешнобанковите преводи, където преводът почва и завършва в същата институция. Докато сега говорим за своеобразна революция – плащания в рамките на 10 секунди от банка до банка, т.е. от един регулиран доставчик на платежни услуги до друг регулиран доставчик на платежни услуги. Става дума вече за услуга от много по-високо ниво. Така че бих казала, че банките влизат в точното време като се обединяваме в името на това да предложим на клиентите още по-голяма гъвкавост и сигурност.

 

Какви са основните предимства на незабавните плащания за крайния клиент?

На един онлайн семинар го бях описала по следния начин – докато си говорите на кафе, с бизнес партньори, сключвате сделка и в момента, в който си стискате ръцете, осъществявате и плащането. Така, докато единият си отпива от кафето, другият вече е наредил сумата и тя е получена в съответната сметка. Друг сценарий – приятел или роднина има нужда спешно от пари назаем и както казват от Blink – докато мигне с очи и сумата вече е в сметката. Незабавните плащания забързват колелото на всички услуги във всички сфери на нашия живот, както за физическите, така и за юридическите лица.  Досега фактор бе и несигурността – изпращаме едни пари, но не знаем кога ще стигнат. Докато вече чрез Blink на НКПС, клиентът може да види веднага резултата от неговото плащане – парите са по сметката на бенефициента или трансферът е отказан мигновено поради съответна причина, която става ясна на момента. По този начин се спестява време и на двете страни.

 

Тъй като вече имате опит с незабавните плащания в евро чрез SEPA Instant, какви тенденции за този тип услуги наблюдавате при вашите клиенти?

Удовлетворението от това, че сега и веднага могат да извършват своите плащания. Разликата между евровите незабавни плащания и левовите е, че SEPA Instant дава възможност за преводи единствено от и до банки, които са част от схемата, докато при Blink на НКПС, БОРИКА предвижда до две години всички доставчици на платежни услуги на българския пазар задължително да могат да посрещат незабавни плащания. Това означава, че до две години реално ние ще можем да покрием целия български пазар с незабавния плащания, които да се случват в рамките на 10 секунди, 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. На Коледа сте решили да направите превод – и това се случва безпроблемно, без да се налага както до момента да изчакате да минат почивните дни.

 

Какви ще бъдат следващите ви стъпки в тази посока?

Както нашият екип обича да казва – детето се роди, време е да започнем да го учим да ходи, да се изправи, да стане уверен в себе си младеж. Извън метафората – идеята е да направим услугата още поатрактивна и достъпна, да я внедрим и в други продукти, да я предложим в различни пакети за ежедневно банкиране, за да може всеки да избере това, което отговаря на неговите нужди и разбирания. Освен това, тъй като услугата в момента е достъпна само във физическите ни офиси, работим върху това да я предложим на клиентите си и в дигиталните си канали в първото полугодие на 2022.

Контакти

Център за обслужване на клиенти
0700 17 571 / *8242

Работно време:
Понеделник - Петък | 08:00 - 20:00 

Събота - Неделя | 10:00 - 18:00 

 

Офис мрежа

Централен офис

1421 София, България,
ул. Димитър Хаджикоцев 52-54

Искаш ли да плащаш кредита си бързо и без такси?
Изтегли приложението TBI Bank App и се възползвай от услугите ни когато и от където пожелаеш.