Панайот Иванов за "Капитал": Популярността на модела "Купи сега, плати по-късно" тук ще нарасне значително

11.11.2021    Share +

Панайот Иванов за

С официалното представяне на нашето решение "Купи сега, плати по-късно" в България, нямаме търпение да ви разкажем повече за това как работи, как помага на нашите търговци-партньори да увеличат продажбите си и защо е предпочитан разплащателен метод за клиентите. Поради тази причина Панайот Иванов, старши вицепрезидент "Стратегически проекти", бе поканен от "Капитал" да сподели повече по темата. Вижте сами:

 

Как и доколко се приема модела „Купи сега, плати по-късно“от потребителите в България?

Предвид това, че моделът „Купи сега, плати по-късно“ (или “Buy now, Pay later” както е познат в Западна Европа) е отскоро на българския пазар, бих искал първо да разясня каквo представлява той. „Купи сега, плати по-късно“ дава на клиента възможност за разсрочване на плащането за избраните от него продукти или услуги на 4 равни части без оскъпяване. Първите 25% от сумата се заплащат в момента на покупката, а останалите 3 части са дължими до 3 месеца по-късно. 

За да го илюстрирам с пример: ако един клиент иска да си купи продукти за 200лв. и използва модела „Купи сега, плати по-късно“, той ще заплати само 50лв. в момента на покупката, а останалите 150лв. ще бъдат платени на 3 равни части от по 50лв. всяка, съответно до 1, 2 и 3 месеца след покупката.   

За краткото време, в което този нов метод на плащане е на българския пазар, възприемането му от страна клиентите е доста позитивно и те оценяват неговите предимства. Разбира се, повечето от тях попадат в профила на ранно възприелите го потребители, но нашите очаквания са, че популярността му ще нарастне значително благодарение на все по-големия брой търговски партньори, които го интегрират като метод за плащане.

 

Виждате ли риск в модела и как очаквате той да се развие?

Намирайки се в пресечната точка на платежните решения и кредитирането, моделът „Купи сега, плати по-късно“ има значително по-ниско ниво на кредитен риск и съответно идва с голям процент на одобрение, което е страхотна новина за всички бизнеси, които искат да го интегрират. В допълнение на това, опитът на световните лидери показва сравнително стабилни и дори в някой случай намаляващи нива на риск с увеличение на използването на този модел, което е пряко следствие от по-големия обем данни за поведението на крайните клиенти. Моите очаквания са този тренд да се материализира и в България.

 

Как оценявате интереса от страна на бизнеси към модела „Купи сега, плати по-късно“?

Този модел от скоро е на българския пазар, но бих казал, че интересът към него е значителен. За малко повече от месец след официалното представяне на модела като част от портфолиото ни с услуги, ние от TBI вече имаме над 100 наши търговски партньори, които са го интегрирали в онлайн магазините си, и още над 50, които в момента са в процес на интеграция. Трябва да отчетем и факта, че в тези две категории попадат и доста от водещите онлайн търговци у нас.   

 

От вашите наблюдения като банка как се промени поведението на потребителите в резултат на пандемията?

Нашият опит потвърждава нарастващата тенденция на ускорена миграция при все повече клиенти към онлайн търговията.  Все пак физическите магазини остават с по-голям дял в пазаруването, което утвърждава нашия „phygital“ модел като все по-актуален за бизнеса. Но по-фундаменталният тренд, който наблюдаваме, е отдаването на все по-голямо значение на холистични решения, които подобряват потребителското преживяване. Бих казал, че тук моделът „Купи сега, плати по-късно“ е страхотен пример, който оказва положителен ефект върху няколко изключително важни момента в пазаруването – от една страна дава на клиента най-добрия начин за плащане, който намалява тежестта на покупките без да води до оскъпяване и в същото време предоставя гъвкавост стоката да бъде изпробвана преди да бъде платена напълно, както и да бъде лесно върната или заменена. 

 

Как очаквате да се промени секторът за разплащания и финансови услуги? Къде виждате мястото на TBI в него?

Очаквам най-голямата и осезаема промяна в секторът на разплащанията да дойде от модела „Купи сега, плати по-късно“, който ще се превърне в един от най-предпочитаните методи за финансиране на покупки от българите. Позитивите за потребителите и търговците правят този модел все по-популярен на всички глобални пазари и аз съм уверен, че това ще се случи и в България. В тази връзка ролята на TBI, банката лидер в предоставяне на този модел на българския пазар, ще бъде утвърждаването ни като препочитания партньор на все повече онлайн и in-store бизнеси в България. Причината за това е именно предлагания от нас модел „Купи сега, плати по-късно“ с най-добрите параметри на пазара - разсрочване на плащането до 3 месеца. 

Контакти

Център за обслужване на клиенти
0700 17 571 / *8242

Работно време:
Понеделник - Петък | 08:00 - 20:00 

Събота - Неделя | 10:00 - 18:00 

 

Офис мрежа

Централен офис

1421 София, България,
ул. Димитър Хаджикоцев 52-54

Искаш ли да плащаш кредита си бързо и без такси?
Изтегли приложението TBI Bank App и се възползвай от услугите ни когато и от където пожелаеш.