Начало Новини Питър Барон за Forbes: Трансформацията никога не свършва

Питър Барон за Forbes: Трансформацията никога не свършва

Във време на нарастваща конкуренция между финансовите институции в България, за банките е от първостепенно значение да се адаптират и трансформират. В разговор с Forbes Питър Барон обсъди важността на дигитализацията за това клиентите да получават максимална добавена стойност. Той сподели още очакванията си за промените в индустрията в близкото бъдеще и обясни защо привличането на топ таланти е основен приоритет за TBI. Пълната статия четете по-долу.

– Г-н Барон, какво научихте от трансформацията на TBI Bank в последните 5 години?

– Когато поех бизнеса на TBI, разбира се, бях изчел много книги на големите мислители на нашето време. Читателите на Forbes също са попадали на тях. Aвтори като Харари или Гладуел, инвеститори като Рей Далио отдавна пишат как новите поколения ще трябва да сменят поне пет роли в кариерите си и постоянно да се учат на нови умения, а и как бизнесите постоянно трябва да се адаптират към макросредата. В последните пет години виждаме как това се случва пред очите ни, особено в сферата на финтеха. Навиците на потребителите се променят постоянно, променят се и очакванията от банките и финансовите институции. И ние в TBI реагираме по отношение на продуктите и услугите, които предлагаме, как говорим с клиентите, какви технологии използваме. Също толкова важно – променихме и профила на хората, които търсим за екипите ни. Всичко това потвърждава прогнозите на тези велики умове – светът става по-бърз и умението да учиш и да се развиваш става най-важното. Неслучайно налагаме в организацията ни „Kaizen“, японската философия за непрекъснато усъвършенстване. Това е мисленето, което ни движи напред по отношение на бизнес и вътрешна култура – и урокът от трансформацията на TBI всъщност е, че трансформацията никога не свършва.

– А промени ли се визията ви за бъдещето на TBI през това време?

– Разбира се, няма как да не се е променила. Ние поехме една банка, която беше фокусирана върху офлайн потребителско и стоково финансиране. Наскоро гледах стратегията, която представихме, когато се подготвяше инвестицията в TBI през 2015 г. В документа основната визия беше бърза дигитализация на продуктите и процесите в банката. Тази концепция е валидна и до ден-днешен – дигитализираме всичко, знаем къде искаме да бъдем и каква стойност искаме да дадем на потребителите. Но бързо стана ясно, че със скоростта на промяната, за която говорих горе, ние също трябва да бъдем бързи. С екипа, който привлякохме и изградихме, е лесно да сме гъвкави и да пробваме нови възможности постоянно. Съответно в организацията се създадоха много бизнеси в бизнеса. Така например тази година в България създадохме успешен продукт за финансиране при покупка на автомобили, а лидерската ни позиция в сегмента BNPL показва, че и там успяваме да приложим най-добрите световни практики.

– Какви други примери можете да дадете за промяната във визията ви за TBI?

– Стартирахме с модел, който да дигитализира вече съществуващите услуги за крайни клиенти и малки и средни предприятия. Но TBI е и сред пионерите на т.нар. „стоково финансиране“ и в България, и в Румъния. Ние от години помагаме, както на големи вериги, така и на малки магазини да продават повече, а на клиентите – да имат достъп до продукти и услуги на разсрочено плащане. С течение на времето обаче с екипа видяхме, че можем да добавим стойност за нашите партньори. И така днес работим с близо 13 хиляди онлайн и офлайн магазини, но и с клиники например. Помагаме им да са по-успешни в бизнеса не само като финансираме клиентите им, но и с много данни и други услуги. Иначе казано нашите продукти за стоково финансиране са вече дигитални и са повече B2B, oтколкото B2C. Тепърва градим и цяла екосистема от услуги, които да предложим на партньорите си.

– Споменавате често екипа – много работодатели в България се оплакват от липса на кадри. Колко трудно беше за вас да намерите правилните колеги, за да осъществите визията си?

– Наистина за нас беше абсолютен приоритет да привлечем правилните колеги – в бизнеса днес се говори много за технологии и маркетинг, но реалността е, че хората са най-важната част. И е факт, че не е лесно да изградиш екипа си в Югоизточна Европа, защото някои от най-талантливите кадри тук вече са отишли да работят в Долината, Лондон, Берлин, къде ли не… От друга страна смятам, че TBI предлага нещо уникално за работния пазар – по отношение на нашия подход, култура, лидерство. Ние залагаме на финтех и предприемаческото мислене във всеки аспект на работата си. Така или иначе ние не търсим просто който и да е служител, а колеги, които припознават тази култура. Днес в екипа ни има хора от 16 националности и сме горди с това, защото всеки от тях добавя по нещо ново в организацията. Убеден съм, че това разнообразие се оценява от хората, които работят или са работили за нас, а и от тези, които тепърва ще привлечем.

– Каква е визията ви за банковия сектор? В други интервюта сте казвал, че докато банките се променят, клиентите всъщност има нужда от едни и същи услуги?

– Идеята ми е по-скоро, че с времето моделът на финансовия бизнес се промени – преди банките бяха в центъра на системата, днес вече в центъра е клиентът. Той вече има много по-голям избор между много повече различни институции. Така че голямата картина във финансите скоро ще изглежда по друг начин. Ще имаме големите технологични играчи, Apple, Google, Facebook, Amazon, които вече изграждат свои платежни инфраструктури и система от финансови услуги около тях. Ще имаме финтех компании, които ще имат по-тесен фокус. Да не забравяме и месиджинг платформите, които особено в Азия са популярен начин за трансфер на средства и е въпрос на време да видим този модел и на други пазари. Така клиентите ще избират с коя институция – дори с кое приложение – да покриват финансовите си нужди на база на своите конкретни потребности и ще са все по-малко лоялни към големите брандове. И в крайна сметка какво остава за банките? Те, разбира се, ще останат на пазара, защото обществата ни имат нужда от регулирани институции. Но банките не трябва да забравят, че те са динозаврите в индустрията – и или ще се насочат към потребителите си, или ще свършат като динозаврите.

– В България, може би като част от тези големи процеси, наскоро видяхме поредното сливане в сектора. Очаквате ли този процес да продължи през 2022 г.?

– Със сигурност ще има още сливания и придобивания, все още в България има твърде много банки за пазара и стратегията за установените институции е или да станат много големи, или да изчезнат. Сигурно видяхте, че една от големите дигитални банки, N26, oбяви, че напуска САЩ и ще се насочи към пазарите в Източна Европа. Виждате, че има и финансиране за специализирани финтех компании, каквато е PayHawk например. Така че очаквам, че в България тепърва конкуренцията ще става още по-изострена, което е страхотно за крайния потребител, разбира се.

– И за финал, каква е днешната ви визия за TBI Bank?

– Да помагаме на търговците, с които си партнираме. Това е нашата цел. Искаме да им помагаме да продават повече, като съберем в една екосистема от продукти и услуги повече възможности на нашите общи крайни клиенти. Търсенето на нашия BNPL продукт показва, че сме в правилната посока. С тази визия наскоро влязохме и на гръцкия пазар. В бъдеще искаме да сме лидерите в BNPL сегмента в България, Гърция и Румъния.

Прочети още

Виж всички